Thailand dag 20 Koh Lanta – Bangkok

De laatste dag in ons huis op Koh Lanta begint bijtijds ondanks dat we pas om 11 uur het huis hoeven te verlaten, met kopje koffie bij hem zwembad begint het gevoel dan echt te komen dat we het einde van de vakantie naderen. De backpacks worden weer gevuld en na een laatste controle en afscheid van onze vriendelijke verhuurster rijden we met de scooters naar het resort aan het strand waar Sander en Tim verblijven, we mogen onze bagage bij de receptie leggen en plaatsen ons zelf front row aan het strand op een rij ligbedjes om van de laatste uren aan het Thaise strand te genieten. Na de lunch en de eerste biertjes laden we onze tassen en Marco in het busje dat ons naar Krabi brengt terwijl de rest in colonne op de scooter over het eiland naar het noorden rijdt, tijdens de rit genieten we nog van de uitzichten over de stranden en zee. Bij de pier waar we 10 dagen eerder waren aangekomen leveren we nu onze scooters terug in bij de verhuur, net als in Chiang Mai was het afscheid met de scooters enigszins emotioneel, we hebben samen veel mooie momenten beleefd.
Het busje met Marco en onze bagage is achter ons aangereden en na een laatste blik op onze scooters stappen we in het busje en rijden we naar de eerste veerboot die ons naar het noordelijke deel van Koh Lanta brengt, de veerboot gaat al een tijdje mee maar zal binnenkort uit de vaart gehaald worden vanwege de nieuwe brug die nu gebouwd wordt. Na druk geschreeuw van de vrouw van de chauffeur mogen we langs de rij reeds wachtende auto’s om op de volgende veerboot uiteindelijk voor de auto te staan die aan wal voor ons stond, het was in ieder geval een leuk gebaar. Na de korte overtocht rijden we over dit eiland naar de volgende pont die ons overbrengt naar het vaste land om vanaf daar in een uur naar Krabi airport te rijden. Het inchecken gaat bijzonder snel en soepel maar we dit is ook al de vijfde vlucht in drie weken en voor Menno en Erik zelfs nummer negen. Vanaf stoel 45A zie ik door het raam de zon ondergaan en denk ik nu al met weemoed terug aan de cocktails op het strand bij de ondergaande zon gisteren.
Vanaf het vliegveld pakken we de taxi naar het Urbana Sathorn waar we na het drammen van mij een suite van 180 vierkante meter hebben gereserveerd. Na het inchecken en genieten van een hele goede en ruime douche nemen we een taxi naar het Sky Hotel om daar op de 83ste verdieping van een hapje drankje en het uitzicht te genieten. Aangezien de muziek niet onze smaak is en we het uitzicht wel hebben gezien gaan we op aanraden van Sander en Tim naar de Gay straat van Bangkok, de taxi chauffeur waarschuwt ons dat de area politic and dangerous is en we het laatste stuk moeten lopen. De straat is inderdaad gebarricadeerd en vor ons zien we tenten, autobanden en hekken en een kleine groep demonstranten rustig staan. Erik en Menno zijn wat huiverig waarop ik aan de eerste demonstrant de weg vraag, we worden vriendelijk geholpen en een Thaise Che Guevara begeleid ons zonder reden naar het einde van de barricade. en we treffen hun bij the DJ station. Een discotheek met twee verdieping die aan het einde van een smalle steeg zit waar aan weerszijde luide muziek uit kleine kroegen gevuld met kleurige en gezellige nichten.
Met een drankje in de hand lopen we door de tent en verbazen ons enigszins over de variatie van het publiek, van 12 tot 65, dik, dun, Aziatisch en alle andere nationaliteiten.